tisdag 12 maj 2009

Öland- en kommun del III

Just nu pågår förberedelserna för en folkomröstning om Öland- en kommun. Jag är glad över att kommunerna beslutat att själva hålla i informationsmöten för allmänheten eftersom det inte var tanken från början. Det har efterfrågats de olika partiernas åsikter i denna fråga, men som det verkar är detta inte en partipolitisk fråga utan mer en fråga om personligt ställningstagande. Vi i Moderata föreningen i Mörbylånga har haft en medlemsomröstning där syftet var att gå ut med en officiell hållning i frågan. Hur blev resultatet? Jo, 51 % för en gemensam kommun, 49 % för att behålla de två kommunerna. Detta gör att moderaterna i Mörbylånga inte kommer att gå ut med en officiell hållning utan att varje partiföreträdare själva får föra ut sin åsikt. Hur ställer sig då jag mig i denna fråga?
Många påtalar de skilda kulturerna mellan kommunerna, kostnaden det kanske innebär m.m. Jag kan tycka att det bypolitiska tänkandet har tagit över, det är dags att komma bort från det nu och istället se vilka otroliga framtida möjligheter detta kan öppna för hela Ölands del.Så, vid EU-valet den 7:e juni lär det även dimpa ner en JA-sedel från Yngvesson hand i valurnan, och jag hoppas att fler tänker mer på framtiden än det förflutna. I slutändan handlar det mer om vilken vilja som finns för förändring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar