tisdag 4 oktober 2011

Region Sydsverige?

Idag har vi i Landstingsstyrelsens arbetsutskott skickat iväg en remiss till länets kommuner. Denna berör den utredning om regionförstoring som landstinget och regionförbundet gjort, samt lämnar ett förslag på beslut. Detta förslag innebär att vi vill höra efter med länets kommuner vad de anser om att bilda en ny sydsvensk region. De län som skulle ingå i denna är Kronoberg, Blekinge, Region Skåne, samt då Kalmar län. Detta kommer säkerligen att väcka en hel del protester i vår norra del av länet.
Jag har full förståelse för dessa protester, men samtidigt funderar jag på om detta kunde gjorts på nåt annat sätt. Jönköpings län vill bilda egen region, Kronoberg och Blekinge har tidigt och tydligt deklarerat att det finns bara ett alternativ- mot Skåne. Idén om ett större Småland dog innan den ens fick chansen. Den bästa lösningen ur mitt perspektiv med Blekinge, Kronoberg, Kalmar, Jönköping och Östergötland kom knappt upp på förhandlingsbordet förrän det avvisades. Synd, då jag är övertygad om att vi hade kunnat bilda något bra tillsammans.

Men nu gäller det att göra det bästa av den situation vi befinner oss i. Om kommunerna accepterar den lösning vi föreslagit så gäller det att den kommande förhandlingen blir så gynnsam som möjligt för Kalmar län. Och jag ser gärna att hela vårt avlånga län finns med i denna process.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar